THE BIG Hűtőmágnes Story
– Neked hány darab van otthon?

Ugye nem meglepő, hogy a hűtőmágnesek története szorosan összefonódik a hűtőszekrények történetével. A mágnest magát az emberiség azonban már jó ideje ismeri. A mágneses vasércet – már Kr. e. 2500-ban felfedezték, a mágneses tulajdonságát pedig már 1100 körül alkalmazták az iránytűkben.
De míg a mágnes nem volt újdonság, az élelmiszerek hűtéssel történő tartósítására várni kellett. Igaz, hogy 1748-ban William Cullen a Glasgow-i Egyetemen már alkalmazott etil-éterrel történő mesterséges hűtést és Oliver Evans 1805-ben megépítette az első gőzzel működő hűtőgépet is. Ám az első szabadalom csak 1835-ben született meg. Ezután többen, többféle technikát alkalmazva álltak elő különböző hűtőeszközökkel, de az első háztartási hűtőgép a DOMELRE 1913-ban került csak piacra Chicago-ban. Az átlag háztartások számára a hűtőszekrény, a freon feltalálása után (1928) és az abszorciós technológia megszületésével (1922) vált elérhetővé. Főként, hogy a svéd ELECTROLUX 1939-től már tömeggyártással is képes volt kielégíteni az igényeket. Ezekben az időkben a hűtőszekrényekre még nem kerültek mágnesek.

E tekintetben a fordulópont az 1950-es évek voltak. A hűtőszekrények ajtaja korábban hagyományos zárakkal működött, ezek nem voltak túl biztonságosak a gyerekekre nézve. A balesetek elkerülése miatt egy új mágneses ötvözetet vezettek be az ajtók zárásához, ezért az ajtó és a hűtő zománcozott acéllemez borítást kaptak. Ráadásul így a design is alaposan megváltozott, a hűtőszekrények sima, tartós és akár több színben is pompázó mágneses felületet kaptak. A változás praktikus volt, könnyebben tisztíthatóvá és biztonságossá vált a hűtőszekrény, és akaratlanul is valami újat teremtett.
Hogy az első mágnest ki rakta az ajtóra azt nem tudjuk, de az 1960-as években már kezdetleges dekor mágnesek léteztek. Ám ezek távol álltak a ma megszokott letisztult, színes, lapos dizájntól. Tükrözték az akkori anyagokat és gyártási korlátokat. Jellemzően kicsi, merev tárgyak voltak. Általában egy kerámia vagy műanyag forma volt, melynek hátuljára egy apró, kemény mágnest ragasztottak vagy ágyaztak be. Valójában ezek nem a mai értelemben vett „mágnesek” voltak, ahol az egész tárgy tapad; a mágnes itt csak egy alkatrész volt. Maga a tárgy is vaskos volt, kevésbé simult a hűtőhöz. A színek is korlátozottak voltak, az akkori festési vagy öntési technológia miatt. A gyakori minták között szerepeltek alapvető geometriai alakzatok, betűk, számok vagy egyszerű figurák – például gyümölcsök, állatok vagy reklámlogók.

Ebben az időszakban a hűtőmágnesek még inkább funkcionálisak voltak, mint szórakoztatóak. Az évtized végére azonban ez megváltozott egy embernek köszönhetően. Sam Hardcastle az űriparban dolgozott és azt a megbízást kapta, hogy mágneses számokat és betűket tervezzen nagyméretű vizuális követőtáblákhoz. De úgy, hogy a mágnesek rugalmasak, kopásmentesek és teljes mágneses felületűek legyenek. Sam formakészítő és fröccsöntő volt és ebből a tapasztalatból jött az ötlet, hogy olyan öntőmasszát fejlesszen, amely magában az anyagban tartalmaz mágneses fémet. A kísérletezés eredményre vezetett és megszületett a teljes felületén tapadó mágnes. Vinil és egyéb anyagokkal való kombinálással, több a mágneshez köthető szabadalom és fejlesztés is a nevéhez fűzödik. Meglátva a technológiában rejlő lehetőséget céget alapított és elkezdte ipari mennyiségben gyártani a szinte bármilyen alakú és méretű mágneseket. Több millió mágnest készített olyan vállalatok számára, amelyek egyedi terméket kerestek termékeik és szolgáltatásaik reklámozására. Így született meg a klasszikus reklám hűtőmágnes.
A '70-es és '80-as években robbant be igazán a hűtőmágnes-őrület. Az emberek szuvenírként kezdték gyűjteni – mintha minden mágnes egy újabb bélyeg lenne az élet útlevelében. A Fisher-Price 1972-ben piacra dobott egy mágneses játékot, ami betűket és számokat tartalmazott. Ezek gyorsan népszerűsítették a mágneses játékokat: amíg anyu főzött a kicsik elszórakoztak a hűtőnél és a végén ott „ragadtak” a hűtőn a játék darabjai. William Zimmerman pedig megalkotta a "Magic Magnets" figuráit – humoros rajzok, inspiráló idézetek, amelyekből ma is rengetegen merítenek. Ő volt az első, aki szerződést kötött a Walt Disneyvel hűtőmágnesek gyártására és így ez a termék átlépett az ajándéktárgy kategóriába.
A ’80-'90-es években a hűtőmágnesek igazán személyessé váltak. Megjelentek a fényképes nyomatok, melyekkel már nem csak városképeket és logókat, hanem családi fotókat, emlékeket is megörökíthetünk mágneses formában: A nagymama 80. születésnapja, egy kisbaba első mosolya vagy egy esküvő pillanatai... mind ott sorakozhatnak a hűtőn, és minden reggel újra mosolyt csalnak az arcodra. Világszerte az ajándékboltok tömegesen kezdték gyártani a nevezetességeket, zászlókat és kulturális szimbólumokat ábrázoló mágneseket, amelyekből nélkülözhetetlen utazási emléktárgyakat készítettek.
De a reklámmágnesek is mindenütt jelen voltak. A helyi vállalkozások – a pizzériáktól a szakemberekig – elkezdtek hűtőmágneseket osztogatni, hogy elérhetőségeiket mindig szem előtt tartsák.
A gyártás fejlődése – különösen a ferritporból és gumiból készült rugalmas, könnyű nyomtatható mágneslapok használata – olcsóvá és egyszerűvé tette a mágnesek tömeggyártását minden formában és méretben.
Sokan gyűjthető tárgyként tekintenek rá: A jelenleg feljegyzett legnagyobb gyűjtemény 35 000darabos és a Las Vegas-i Lousie Greenfarb birtokában van, aki a 70-es évek óta szenvedélyes gyűjtő.
Bár az okostelefonok és a digitális naptárak kiszorították a mágneses jegyzettartókat, a hűtőmágnes személyes és érzelmi értéke töretlen maradt. A fenntarthatóság is egyre nagyobb szerepet kap: ma már készülnek hűtőmágnesek újrahasznosított anyagból, sőt, 3D nyomtatással is, kis szériás vagy teljesen egyedi formákban. A kézműves reneszánsz, az egyedi ajándékok és a lokálpatriotizmus újra divatba hozta a hűtőmágneseket. Egyre többen rendelnek saját dizájnt, fotót vagy üzenetet tartalmazó mágneseket céges ajándékként, vendégajándéknak, vagy éppen online boltjuk népszerűsítésére.
Nálunk, a Molino24-nél, minden nap készítünk hűtőmágneseket olyan vállalkozóknak, akik szeretnének emlékezetesebbek lenni vevőik számára. És miért ne tennék? Egy hűtőmágnes nem csupán dísz – látható, maradandó jelenlét a vásárló otthonában és amíg hűtők léteznek – továbbra is hűtőmágneseket fogunk rájuk tenni.
Ha szeretnéd, hogy a vevőid naponta lássák a logódat, a nyitvatartásod, vagy egy kedves üzeneted – rendelj egyedi hűtőmágnest! Rendeld meg a webshopban vagy kérj segítséget tőlünk a Molino24.hu oldalán, és segítünk megvalósítani.






