Reklámozni kell, ez nem is kérdés. Egy KKV vállalkozás kereteiben ritkán van lehetőség marketing szakember megbízására, így jobb híján marad az önképzés és a saját tanulás ezen a téren. Röviden leírjuk milyen lépéseken át szerezhetsz tapasztalatot ezen a téren, de az egyes lépéseket későbbi cikkeinkben bővebben is kifejtjük.
A marketing külön szakma és ráadásul folyamatosan változó terület amit mindig tanulni, tapasztalni kell. És ha ez még nem elég: nincs örök érvényű szabály, ami minden iparágra, célcsoportra alkalmazható. Ez így elég borúsan hangzik, de a legfontosabb, hogy csináld! Tényleg ez a legegyszerűbb és leghasznosabb tanács. Nem baj ha nem tökéletes, nem baj ha először célt téveszt de ne add fel és csináld. Tanulj a hibáidból, folyamatosan csiszold reklámaidat és a sok tapasztalat után látni fogod mi az, ami neked beválik, hasznot eredményt hoz.
Kezdd azzal, hogy a készítesz egy mini piackutatást. Vizsgáld meg a már meglévő vagy a leendő fogyasztóid, a versenytársakat, a mikro és makrokörnyezeted, céged előnyeit-hátrányait-problémáit-lehetőségeit. Csak őszintén! Ezt követően készíts egy marketing stratégiát, fontos hogy írd is le. Maradjon nyoma, vissza lehessen nézni mi valósult meg és mit kell másként tenni a jövőben. A piackutatásod alapján válaszd ki a célpiacod. Ezt próbáld meg minél inkább behatárolni. Akár meg is személyesítheted. Írd le milyen a fő vásárlód, milyen tulajdonságai vannak, mi érdekli, mit vár el a terméktől, milyen problémájára nyújt megoldást a te terméked. Fontos, hogy nem neked hanem a célcsoportodnak kell hogy tetsszen a termék vagy a céged! Éppen ezért ne egyedül végezd el ezeket a vizsgálatokat, ha nincs pénzed piackutatásra vond be munkatársaid, ismerőseid, kérdezd meg bátran vásárlóid és a neten is sok információt találhatsz. Ezeket figyelembe véve készítheted el a Marketing célodat. Egyszerre egy célra összpontosíts! Ez lehet ismertség építés, kipróbálásra ösztönzés, ügyfélelégedettség növelés, de sok minden más is.
Einstein szerint, ha választ akarunk kapni egy kérdésre és egy óránk van a válaszra, akkor az első 50 percet a jó kérdés megalkotására kell fordítani! Ha meg van a jó kérdés a válasz pikk-pakk meg lesz! És ez a marketingben is így van, ha fel tudod tenni a jó kérdéseket meg fogod találni a jó válaszokat is. A marketing cél megfogalmazása után már el tudod készíteni a marketing tervedet. Ehhez jól alkalmazható modell a 4P vagy szolgáltatások esetén a 7P. Ezután már csak a kivitelezés és az eredmények mérése marad.
Végül egy lista - teljesség igénye nélkül - néhány marketing eszköz, melyek helyes használatával jó célzással, kis költséggel is jelentős hatás érhető el:
- Email kampány
- Adwords
- Youtube video hirdetés
- Remarketing
- Keresztmarketing
- Kuponok
- FB reklám, remarketing, kiemelt poszt
- Ajánlás
- Banner
- DM, eDM
- POS
- Járműreklám
- Kirakatdekoráció, kirakatreklám
- Megállítótábla