Hogyan készíts tökéletes molinót?
– A molinó készítés kulisszatitkai!
A molinó az egyik leghatékonyabb és legsokoldalúbb reklámeszköz, amely kiválóan alkalmas áruk, szolgáltatások vagy események népszerűsítésére. Legyen szó szabadtéri rendezvényről, épülethomlokzatra helyezett hirdetésről vagy beltéri promócióról, a molinó minden esetben jól alkalmazható. Ahhoz azonban, hogy a molinó valóban hatékony legyen, alapos tervezés és kivitelezés szükséges. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan készítsd el a tökéletes molinót!
Minden sikeres hirdetés és így a molinó alapja is, a CÉL egyértelmű meghatározása. Tedd fel és válaszold meg magadnak az alábbi kérdéseket:
Mi a molinó üzenetének lényege?
Egy új terméket szeretnél bemutatni, eseményre hívod fel a figyelmet, vagy egy akciót reklámozol?
Ki a célközönség?
A molinó stílusát és tartalmát mindig az adott közönséghez kell igazítani. Nem mindegy, hogy az alpha generációból vagy a boomer korosztály közül vársz vásárlókat?
Hol lesz elhelyezve?
A molinó helyszíne meghatározza annak méretét, darabszámát, anyagát. Hiába szeretnél 10 méter hosszú molinót, ha csak 2 méter áll rendelkezésedre! Illetve lehet érdemes több helyszínen (pl: egy épület minden oldalán) vagy cserélgetve kihelyezned a molinokat (pl: szezonális termékek esetén), ezek a lehetőségek a darabszámot is meghatározzák. Alapanyag szempontjából is lényeges az, hogy hol lesz a molino. Ha egyszerű rendezvény dekorációt keresel, szerezz be egy (egyedi méretű molinót. Ha épületet akarsz eltakarni használj épülethálót / mesh hálót. Ha mindig más helyszínen jelensz meg (kiállítás, rendezvény, vásárok stb..) akkor jó választás lehet a molino, de a roll-up vagy az x-banner is, hogy információkat jeleníts meg vállalkozásodról, termékeidről és szolgáltatásaidról. Ha többet szeretnél megtudni a különböző típusú bannerekről és azok használatáról, olvasd el erről szóló cikkünket itt
Hogyan lesz kihelyezve?
A molinot többféle módon lehet rögzíteni. Leggyakrabban a molinóban elhelyezett lyukak (ringlik) segítségével szokták kifeszíteni. Ám lehet bújtatót is kérni ebben az esetben egy rudazatra is szükséged lesz, de lehet használni un. feszítőkeretet is önmagában vagy más fém váz szerkezetre is rakható rugalmas kötéllel vagy más rögzítéssel. De van, aki simán a falra felfúrja csavarok segítségével. Ezt is jó előre tisztázni a kihelyezés helyszínének ismeretében.
Mostmár tudod, hogy pontosan milyen méretű molinóra van lehetőséged és mit szeretnél azon látni, illetve kinek célzod a hirdetést. Ezen információk alapján el kell döntened, hogyan nézzen ki a molino. Itt még nem kell megszerkesztened, csak ülj le és tervezd el mit is akarsz látni a végeredményen. Az sem baj, ha lejegyzeteled, mert akár Te készíted magadnak, akár külsős grafikus fog segíteni a terv testet öltésében, a leírt elképzelés (breef) jó forgatókönyvként tud szolgálni és a későbbi félreértések is elkerülhetők. Ezzel időt és pénzt spórolsz, mert a grafikusok óradíjban dolgoznak. Ne ijedj meg, nem kell „kisregényben” gondolkodni, csak pár mondatban érdemes leírnod elképzelésed.
Nézzük milyen lépéseket kell itt eldöntenünk:
Szöveg és üzenet
Rövid és tömör üzenet: A molinót gyakran mozogva, távolról olvassák, éppen ezért a szövegnek lényegretörőnek és könnyen érthetőnek, tömörnek kell lennie. Amit egy „blikk”-re el tudsz olvasni, és megjegyzel. Ilyen mondatot, feliratot érdemes kitalálnod és ez nem is olyan könnyű.
Kiemelés: Használj nagy, figyelemfelkeltő betűtípust és kontrasztos színeket. Ha van gyakran használt betűtípusod, szín akkor ezeket vedd elő és használd. A brand bevésődés fontos része, hogy következetesen ugyanazt a szín világot, designt használd.
Akciós üzenetek: Ha promóciót hirdetsz, az árakat és kedvezményeket hangsúlyozni kell. A kedvezmény megfogalmazása is számít. A sima 10-20% kedvezmény már csak ritkán mozgatja meg a vevőket. Itt igazán fifikásnak kell lenned, hogy olyan akciót találj ki, ami a "WOUUU ez MOST kell nekem" érzést kelti vevőidben.
Elérhetőségek: Triviálisnak tűnik, de még mindig lehet találkozni olyan reklámmal, ami szuper, de nem derül ki a promocióból, hogy hogyan juthatunk hozzá a termékhez. Szóval ezt is írjuk a listára és gondoljuk át: hogyan fog a célpiacunk megtalálni minket! Melyik csatorna a számunkra fontos, melyiket preferáljuk? Ha a telefont, akkor a számot emeljük ki, ha a webshop rendelés a lényeg, akkor a webshop neve ordítson a kész molinón.
Képi elemek
Minőségi képek: A rossz minőségű képek csökkenthetik a molinó hatékonyságát, olcsónak és szakszerűtlennek tűnik nem csak a molino, de a reklámozott cég is. Éppen ezért csak professzionális fotókat és grafikákat használj. A telefonos és közösségi médiás képek nagyon jól mutatnak a telefonon és a monitoron, de 2-3 méteres nagyításban, amit egy molino igényel már pixelesek, így nem alkalmazhatók. Az is igaz, hogy ezeket a molinokat például kültéren messziről nézik (pár méter távolságból) és nem szükséges tűéles fotót alkalmazni, mert messziről nem észrevehető a különbség, de azért a bélyegképek akkor sem lesznek jók.
Logó és márkajelzés: Mindig helyezzük el a cég logóját és nevét, hogy erősítsük a márkát. Lényeges, hogy ha van logód akkor rendelkezz a "vectoros .pdf" formátumjával. Ezt kérd el attól, aki készítette neked a logód. Ugyanis ez a fájl formátum nagyítható minőség romlás nélkül.
Színhasználat
Kontrasztos színek: A szövegeknek és képi elemeknek élesen el kell válniuk a háttértől.
Márkához illeszkedő színek: Alkalmazz olyan színeket, amelyek az arculathoz illeszkednek.
Méretek és arányok
- A molinó méretét mindig a tervezett elhelyezési helyhez igazítsuk. Nagy felületű molinó esetén a betűk és képek méretét is arányosan növeljük.
- A tervben gondolj a rögzítésre is és hagyj legalább 50 mm-es margót az anyag szélétől. Ide már ne tervezz szöveget, karaktert, logót képet csak olyan grafikai elemet, amit nem sajnálsz. Mert ide kerül a rögzítő gyűrű (ringli) vagy a feszítő szerkezet esetleg a hegesztés, bujtató. És csúnya ha egy email címben van egy fém lyuk…
Korrekt és komplett tervünk elkészült, ezen a ponton gondoskodnunk kell arról, hogy legyen egy nyomdakész grafikai fájlunk. A molinok esetében a gyártáshoz szükséges grafikai anyag követelményei eltérnek más reklámok elvárásaitól. Itt pl. nem szükséges kifutó, más a színprofil (nem elírás ez egy nyomdai szakkifejezés , ami a végeredményt nagyban befolyásolja), amit használunk és a közösségi oldalakra készített szuper fotók sem lesznek (valószínűleg) alkalmasak - felbontás miatt - a nyomtatáshoz. Természetesen több lehetőség is rendelkezésünkre áll.
Ki készíti el az anyagot?
- Magadnak készíted
- Grafikust bízol meg
- A gyártó cég grafikusát bízod meg
Amennyiben rendelkezel némi szerkesztői tudással és idővel akkor különböző grafikai szoftverekkel (Photoshop, Corel, InDesign, Canva (bizonyos méretig) megszerkesztheted Te magad a grafikát. Nagyon jó sablonokat lehet találni ingyenes vagy fizetős oldalakon némi idő ráfordítással. Sőt manapság már az AI is segít egy anyag testreszabásában. Ha mind a szaktudás, mind az idő hiányában szenvedsz célszerű ezt a lépést rábízni egy szakemberre. Lehet, dolgozik veled rendszeresen egy grafikus, aki a leírt elképzelés (breef) alapján megalkotja neked ezt a fájlt. Ha nincs ilyen ismerős, akkor rábízhatod ezt a molino gyártó cég grafikusára is. Ez már csak azért is praktikus, mert nyilván, aki gyártja az tudja a legjobban mire is van szüksége a tökéletes minőséghez. Mindhárom megoldás jó választás csak a költségek-idő-szaktudás „szentháromságában” kell lavíroznod a döntéssel.
Mire van szüksége a grafikusnak?
- Breef (elképzelés leírása)
- Arculati elemek (logó, színkód stb..)
- Határidő
- Anyagleadási feltételek ismertetésével időt és így pénzt spórolsz magadnak.
A grafikai tervezés során nyugodtan lehetsz kreatív, formabontó, bátran kísérletezz az elrendezéssel, a színekkel, kinézettel. A grafikusok is általában 2-3 elképzelést prezentálnak és ezekből lehet ollózni, miből mi tetszik. Így alakul ki a neked tetsző végeredmény. Általában egy-két kör javítás is belefér az alapárba és a grafikusok szívesen módosítják, ha valami nem az elképzelésed szerinti. Ha végztettek a terv formába öntésével, akkor a munkát a szélesformátumú nyomtatás anyagleadási feltételei szerinti formátumban kell kimenteni. A leggyakoribb formátumok a JPG, PSD, és a PDF. Ezek a fájlok nyilván GB méretűek lesznek. Érdemes a szerkesztési fájlt is elkérni a grafikustól, hogy legközelebb már ne kelljen 0-ról kezdeni egy-egy tervezést. Nem baj, ha ezt a formátumot Te nem tudod megnyitni, a következő grafikus (ha váltasz) tudja majd alkalmazni.
Számtalan reklámdekorációs nyomdát találsz. Pár gyártóhoz már személyesen sem kell elfáradnod, mert a webshopban pár kattintással leadhatod rendelésed és a gyártandó anyagot. Ezután már csak a futárt kell várnod. A webshopok véleményem szerint előnyben részesülnek, mert nem kell hosszasan e-mailezned - telefonálnod, hogy árat vagy információt kapj, minden költséget azonnal látsz és nincsenek utólagos meglepetések az ár vagy a termék tekintetében.
Célszerű olyan nyomdát választani, ahol többféle reklámeszközt is választhatsz, mert a legtöbb nyomda alkalmaz VIP – törzsvevő programokat vagy nagyobb rendelés esetén kedvezmény sávokat, így előbb-utóbb csengő forintban is van jelentősége, hol teszed le a voksod hosszútávon. Szerencsére már ilyen dekornyomda is van a hazai piacon. Az ilyen nyomdák több éves tapasztalt alapján professzionális segítséget tudnak neked nyújtani, akár vészhelyzetekben is. Ha például másnapra kell egy gyártás!
Mondanám, hogy minket a Molino24-et válassz (naná), de a lényeg, hogy nézz utána a nyomdának, mikor alakult, kik a munkatársak, milyen referenciával rendelkeznek, milyen aktívan posztolnak, mik a vevővélemények, milyen kedvezményeket nyújtanak. Hasznos, ha van ügyfélszolgálat és el is éred őket egy-egy kérdésnél. Mert ezek a szempontok tükrözik igazán, hogy megbízható céggel állsz-e szembe.
A szimpatikus nyomda megbízhatóságán túl az alábbi szempontokat is mérlegeld:
Anyag és gyártási technológia
A molinó anyaga jelentősen befolyásolja annak tartósságát és megjelenését. Az alábbi anyagtípusok közül választhatunk a legtöbb nyomdánál:
PVC ponyva
- Előnyök: Időjárásálló, tartós és könnyen tisztítható.
- Alkalmazás: Kültéri hirdetésekhez és nagy molinókhoz ideális.
Épületháló (mesh) - Előnyök: Szeles helyszíneken jól alkalmazható, mivel a légáteresztő kialakítás csökkenti a szélnyomást.
- Alkalmazás: Nagyobb homlokzati reklámokhoz.
Textil molinó - Előnyök: Esztétikus és beltéri használatra kifejezetten alkalmas.
- Alkalmazás: Kiállításokon és rendezvényeken.
Kerüld az olyan nyomdát, ahol nincs megfelelő információ a termék oldalon és nem derül ki a molinó alapanyag típusa. Hogy egy példát mondjunk a PVC molinokat gyártják laminált és öntött alapanyagra. A laminált molino egy olcsó anyag viszont inkább csak beltérre alkalmas, kültéren akár pár hét alatt tönkremehet. Az öntött alapanyag drágább, viszont kültéren is sokáig bírja. Javaslom nézd meg a mi molino termékoldalunkat és itt minden információt megszerezhetsz.
Nyomtatás és kivitelezés
A molinó nyomtatása során a minőségi technológia kulcsfontosságú. Válassz olyan nyomdát, ahol UV- és időjárásálló festékeket használnak, amelyek tartós és színhelyes megjelenést biztosítanak. Vagy un. ecosolvent technológia mellett vagy helyett UV nyomtatással dolgoznak. Mert ezek a gyártási módok csodás színeket és tartós nyomatokat eredményeznek. A nyomtatás minősége mellett vizsgáld meg ezeket a szempontokat is:
Utómunka lehetőségek
Ahogy már említettük többféle rögzítési mód létezik és ez más-más utófeldolgozást igényel. Egy-egy molinót másként kell befejezni, ha feszítőkeretbe kerül másként, ha rudazatra és megint másként, ha mondjuk kerítésre rakják. Nem minden nyomda vállalja valamennyi befejezési módot és a költségek is eltérőek lehetnek. Így lehet, ez lesz a döntő számodra. Érdemes arra is figyelni hogyan alkalmazzák ezeket a konfekcionálási módokat. A ringli karikákból például létezik rozsdamentes és rozsdásodó változat is, ami pár esős nap után sárga lét ereszt magából a molinóra. Hát mit mondjak nem szép és nem bizalomgerjesztő látvány ami a molinót is rongálja, de a Te mint ráklomozott céged is minősíti. A termékoldalon elhelyezett információk itt is sokat elárulnak, ezért olvasd át, nézd meg ezeket az oldalakat.
Gyártási idő
Léteznek nyomdák akik un. tömbösítve gyártanak, azaz összevárják a rendeléseket és egyszerre nagy mennyiséget gyártanak. Ez ár szempontjából kedvező lehet, de ha neked pl. másnapra kell egy molinó, akkor bajban vagy mert egy ilyen nyomdánál akár több hetes vállalási idők is vannak. Mindig mérlegelj mikorra kell a kész termék és eszerint dönts. Ne feledj a szállítási idővel is kalkulálni a futárszolgálat szállítása is igénybe vesz 1-2 munkanapot.
Egy vállalkozás életében annyi mindenre igaz, hogy a tervezés sokszor hosszabb, mint a kivitelezés! Ez egy reklámeszközre, jelen esetben a molinora is igaz. Ebből a cikkből – főként a hossza miatt – úgy tűnhet ez nehéz feladat, de valójában gyorsan megy. Egy megbízható nyomdai partnerrel, egy jó webshopban ez tényleg pár kattintás és pár perc. Max. a grafikai tervezés igényel hosszabb folyamatot. Lehagyni viszont nem érdemes egy lépést sem, mert így lesz hatékony vevő és bevétel sokszorozó reklámeszközünk a molino.
Kövesd a lépéseket és biztos lehetsz benne, hogy molinód ki fog tűnni a tömegből és sokszorosan meghálálja a befektetett energiát!
És ha mégis mindezt soknak és megterhelőnek találnád vagy idő hijján vagy, akkor bízd magad ránk! Mi a Molino24 munkatársai évtizedes tapasztalattal, szakértelemmel az ötlet adástól az átvételig nem engedjük el a kezed és minden lépésen - vagy amelyiken igényled - végigkísérünk, hogy a legjobb végeredmény készüljön el! Böngészd oldalainkat, kérdés esetén pedig írj vagy hívj minket!